• Czym zastąpić sól?

    Sól podnosi ciśnienie i zwiększa ryzyko zachorowania na choroby serca - tyle jest w stanie powiedzieć o soli przeciętny człowiek. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że sól kuchenna w 98 % składa się z chlorku sodu, pozostałe 2% stanowi cukier i jod. Sól sama w sobie jest substancją wartościową, ale dzięki obróbkom termicznym i innym procesom, którym jest poddawana traci bardzo na wartości.

    slideplayer.pl

    Produkty, które zawierają sól


    Sól znajduje się w dużych ilościach w produktach, które zjadamy codziennie, nie zdając sobie z tego sprawy. Chleb, płatki śniadaniowe, wędliny - to tylko niektóre z produktów o wysokiej zawartości soli. Oto lista, na której znajdują się produkty zawierające duże ilości soli:

    * anchois
    * boczek
    * ser
    * szynka
    * oliwki
    * ogórki konserwowe
    * krewetki
    * salami
    * solone i suche prażone orzechy
    * ryby morskie
    * wędzone mięso i wędzone ryby
    * sos sojowy
    * kostki rosołowe
    * przyprawy typu: vegeta

    Jednak to nie wszystko, znaczne ilości soli znajdziemy także w: chipsach, pizzach, zupkach chińskich, daniach gotowych, sosach typu ketchup, majonez. Aby ograniczyć spożywanie soli, czytajmy dokładnie etykiety, rezygnujmy z tych produktów, które mają jej najwięcej lub wybierajmy te, z mniejszą ilością w składzie.

    Alternatywa dla soli

    Można ograniczyć spożywanie soli, albo ją zastąpić, tylko czym?

    Sól himalajska


    zdrowa-sol.pl


    Sól himalajska zawiera 84 substancje mineralne, elektrolity i pierwiastki, m.in.: jod, cynk, magnez, żelazo, wapń. Ponieważ sól himalajska nie jest w żaden sposób przetwarzana przybiera różne kolory, w zależności od swojego składu. Chociaż jest jeszcze mało popularna, to coraz więcej o niej słychać, nie tylko ze względu na swoje walory smakowe. Sól himalajska wykorzystywana jest także w kosmetyce, medycynie naturalnej, estetyce. Sól himalajska ma tak dużą zawartość jodu (który jak wiadomo jest bardzo deficytowym pierwiastkiem), że spożywając ją regularnie możemy mieć pewność, że wszelkie niedobory tego pierwiastka zostaną u nas uzupełnione. Sól himalajską możemy kupić w każdym większym sklepie, a jej cena nie powinna nas powalić na kolana, bo za kilogram zapłacimy ok. 10 zł.

    Zioła zamiast soli


    naukawpolsce.pap.pl


    Zioła doskonale zastępują niezdrową sól. Są bardzo aromatyczne, pozbawione kalorii i tłuszczu. Nadają potrawom niesamowitego smaku i potrafią wydobywać z nich, to co najlepsze. Oto najlepsze połączenia ziół z różnymi produktami, które kładziemy codziennie na talerz:

    zdrowieiuroda.kliksite.pl
    W sklepach dostępna jest również gotowa mieszanka ziół o nazwie "Zioła zamiast soli". Można ją używać do wielu potraw poczynając od kanapek, na zupach, sosach i mięsach kończąc.

    Sól dietetyczna


    delikatesyemis.pl

    Sól dietetyczna to produkt, który zalecany jest osobom, które są szczególnie narażone na ryzyko chorób serca oraz dla osób odchudzających się. Warto ją kupić i wypróbować, a nawet na stałe zastąpić nią zwykła sól kuchenną, bo zawiera dużo potasu, a mniej sodu. Taką sól można kupić już w wielu sklepach z żywnością w cenie około 5 zł za 1 kilogram.

    ***

    Więcej o soli i diecie bez soli znajdziemy w książce Iwony Czarkowskiej. Oprócz praktycznych porad autorka odkrywa sekrety ziół i przypraw, zdradza nam jak najlepiej wykorzystać ich właściwości i podaje przepisy na pyszne dania. Ta niewielka książeczka kosztuje tylko 6 zł. Warto mieć ją w swojej domowej biblioteczce, na pewno będziemy często do niej wracać.


1 komentarze:

  1. mart_91 pisze...

    Idealny post dla mojego M. on używa tyle soli, że szok...

Prześlij komentarz