• Jak pokonać stres?

    Stres to uczucie, które może pojawić się u każdego, począwszy od małych dzieci, na dorosłych osobach skończywszy. Stres pojawia się także u zwierząt! Jeśli twój pupil dziwnie się zachowuje kuli się i chowa po kątach, albo jest nadpobudliwy to może być spowodowane stresem.



    Stres pojawia się nagle, pod wpływem chwili. Znikać też potrafi nagle, niemal niezauważalnie. W umiarkowanej dawce stres może być siłą napędową do działania, może motywować do pracy i stawiać wyzwania. Niektórzy specjalnie szukają w życiu sytuacji, które podnoszą poziom adrenaliny – bo tylko tak czują się szczęśliwi, stres napędza ich do życia i dodaje mu barw. Jednak nie na każdego stres będzie działał tak pozytywne. Zdecydowana większość z nas źle znosi stres w życiu szczególnie jeśli stres pojawia się i trwa dość długo.

    Jakie są objawy stresu?



    Bóle mięśni, stawów
    Zawroty głowy
    Skoki ciśnienia
    Dzwonienie w uszach
    Nadmierna potliwość
    Biegunka lub zaparcia
    Niestrawność, rozstrój żołądka
    Nudności
    Bóle w klatce piersiowej
    Zwiększona częstotliwość oddawania moczu
    Wypadanie włosów
    Zmęczenie, nadmierna senność lub wręcz przeciwnie – bezsenność

    To tylko niektóre z objawów stresu. Każdy z nas bowiem reaguje inaczej. Jedni uciekają w alkohol, inni zamykają się w sobie, a jeszcze inni obgryzają paznokcie. Jest jedna cecha wspólna łącząca wszystkich, którzy przeżywają stres: stres wpływa na nasz organizm niekorzystnie. Nawet jeśli lubimy dreszczyk emocji, lubimy adrenalinę, to długotrwały stres może się odbić na naszym zdrowiu. Dlatego warto jest wiedzieć jak sobie z nim radzić i warto pilnować, by go nie przedawkować.

    Jak pokonać stres?

    Stres można pokonać na kilka sposobów, spacer albo miłe spędzenie czasu, rozmowa z przyjacielem, farmakoterapia, pomoc lekarska. Dobrze żeby każdy wybrał coś dla siebie, coś co go relaksuje, cieszy. Duże znaczenie w stresie ma także prawidłowa dieta.

    Oto moja lista produktów, które pomagają w stresie:


    OWSIANKA – zawiera dużo węglowodanów, które produkują serotoninę – hormon szczęścia.

    AWOKADO – zawiera potas, który obniża ciśnienie krwi i powoduje uczucie spokoju i wewnętrznego wyciszenia

    ORZECHY WŁOSKIE – bogate w witaminę E – antyoksydant, który wzmacnia układ odpornościowy

    SZPINAK – zawiera spore ilości magnezu, który jest niezbędny do uspokojenia nerwów, magnez pomaga obniżyć poziom stresu i utrzymuje organizm w stanie równowagi emocjonalnej

    JAGODY – są bogatym źródłem antyoksydantów, które usprawniają pracę mózgu i łagodzą objawy stresu.

    GORZKA CZEKOLADA – jedzenie czekolady to rozkosz smaku, jednak pamiętajmy, że zbytnie objadanie się słodkościami nie wpłynie dobrze ani na nasze zdrowie, ani na figurę, ani na zęby, dlatego czekolada TAK! – ale tylko gorzka!

    WODA – woda wypłukuje toksyny z organizmu i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania, picie dużych ilości wody zapewni nam spokój i prawidłowe nawilżenie skóry

    LAMPKA CZERWONEGO WINA – alkohol – wiadomo rozluźnia, sprawia poczucie szczęścia, pomaga się zrelaksować i zapomnieć o kłopotach, jednak pamiętajmy, że nie można z nim przesadzać, by nie wpaść w nałóg, jeśli mamy ochotę na chwileczkę zapomnienia wypijmy lampkę czerwonego wytrawnego wina, ale też nie codziennie, a raz na jakiś czas. Czerwone wino pomaga obniżyć ciśnienie i chroni serce przed skutkami stresu.

    GORĄCE MLEKO – ciepłe mleko przed snem, to sposób naszych babek i prababek na bezsenność; mleko łagodzi stres i niepokój, wapń w nim zawarty zmniejsza napięcie i skurcze mięśni

    PIETRUSZKA – pietruszka niby taka niepozorna, a jednak jest naturalnym lekarstwem na wiele dolegliwości począwszy od zapalenia pęcherza, na chorobach skóry skończywszy, w stresie pomaga nam bo zawiera całe bogactwo witamin: C, B, E, A, K, PP oraz potas, żelazo, wapń, sód, fosfor, karoten, fluor

    POMARAŃCZE -  są bardzo dobre na stres ze względu na zawartość witaminy C, która chroni organizm przed wybuchem adrenaliny i kortyzolu – czyli hormonu stresu.

    A jakie są wasze sposoby na stres?

    Stresujecie się w ogóle chociaż czasami? ;)

    A może lubicie ten stan? :)

    Piszcie!

4 komentarze:

  1. Fajny i przydatny artykuł ;) będę często zaglądać. Już myślałem że to rady typu "uprawiaj dużo sportu i się nie denerwuj głupotami" wielkie dzięki licze na więcej fajnych wpisów :)

  2. Ann Dżi pisze...

    Dziękuję Adrianie za te słowa. Po takim komentarzu od razu jestem zmotywowana do pisania więcej ;)
    Ps. Staram się nie oszukiwać czytelników. Nie walę "chwytliwych tytułów", po których przychodzi rozczarowanie treścią ;)

  3. AnnEmilia pisze...

    Świetny wpis! Ostatnio miałam problemy z zaśnięciem i właśnie ciepłe mleko pomagało. Lampka wina też dobra.
    Co do stresu...wszystko siedzi w naszej głowie. Wiosną chodziłam od lekarza do lekarza z okropnymi bólami głowy i sztywnieniem karku, sprawdzałam wzrok, robiłam prześwietlenia, testy alergiczne...wszystko bez sensu. Aż zainteresowałam się psychologią i tym jak nasze myśli wpływają na samopoczucie nie tylko psychiczne, ale też fizyczne. Doszłam do wniosku, że przesadnie wszystko "przeżywam" w głowie, wciąz się denerwuję i stąd ta sztywność mięśni, które się wtedy spinają. Pomogła medytacja, spacery po lesie - i przede wszystkim sporo zmieniłam w podejściu do życia;) pozdrawiam, będę śledzić. :)

  4. Athoualia pisze...

    Przez większość czasu się stresuję. Nie uniknę tego jakoś zbytnio, a jak mam się uspokoić, bo TEN stan przeszkadza w działaniu to biorę krople walerianowe lub tabletki uspokajające z Labofarmu :)

Prześlij komentarz