Warzywa i owoce, które psują się w lodówce, będziesz zaskoczony!

Przechowujesz w lodówce owoce i warzywa? Myślisz, że w ten sposób przedłużasz ich trwałość? Tak bardzo często bywa, jednak nie zawsze! Jak się okazuje są takie warzywa, które schowane do lodówki psują się! Tak! Też byłam zaskoczona jak wczoraj przeczytałam artykuł na ten temat w jakiejś gazecie. Cholera, szkoda, że nie zapamiętałam tytułu. To było jakieś branżowe czasopismo dla stomatologów, bo czytałam je w poczekalni. Następnym razem muszę sobie takie rzeczy zapisywać, jak widać nawet w oczekiwaniu na wizytę u lekarza można wykopać prawdziwe zdrowotne perełki.
No nic, musicie mi uwierzyć, że nie wyssałam tych wiadomości z palca ;)

Oto co udało mi się zapamiętać z przeczytanego artykułu.

Warzywa i owoce, które psują się w lodówce

Warzywa i owoce, które psują się w lodówce,


Pomidory - pomidorów nie powinno się przechowywać w lodówce ze względu na to, że w ten sposób przerywamy ich proces dojrzewania. Pomidory z lodówki tracą zapach, aromat, smak - kurczę coś w tym jest! Moja babcia zawsze trzymała pomidory na oknie i miała rację, tam było chłodniej niż w kuchni, jednak nie było zimno, a jej pomidor były zawsze aromatyczne i świeże.

Ziemniaki - kiedyś przechowywało się ziemniaki w piwnicy, dziś zdarzyło mi się spotkać z taką sytuacją, że widziałam na własne oczy jak niektórzy chowają ziemniaki do lodówki. Ja co prawda sama tego nie robię, ale moje koleżanki - tak. Jak się okazuje robią to źle! Ziemniaki trzymane w lodówce - oczywiście mówimy o ziemniakach surowych, a nie gotowanych - stają się słodsze, czasem nawet ciemnieją. Dlaczego? Pod wpływem zimna skrobia ziemniaczana przekształca się w cukier szybciej niż normalnie i stąd ten ciemny kolor i paskudny smak ziemniaka po ugotowaniu. 

Awokado - smakuje najlepiej gdy jest naprawdę miękkie i dojrzałe. W lodówce nie dojrzeje i nie nabierze cennych właściwości. Jeśli więc kupisz awokado - połóż je w kuchni na stole, a do lodówki chowaj tylko wtedy, gdy przetniesz je na pół.

Jajka - to nie warzywo, ale produkt, który każdy w swoim domu ma i zapewne każdy trzyma jajka w lodówce. Ja też! Zawsze trzymałam jajka w lodówce! Jak się okazuje jajka psują się gdy przechowywane są w zmiennej temperaturze. Jak przechowywane są jajka w twoim sklepie? Zwykle poza lodówką prawda? A po zakupie przynosisz je do domu i gdzie chowasz do lodówki? No jasne! I to wprost na drzwi. Lodówka jest dziennie otwierana kilkanaście razy i to niestety jajkom szkodzi. Dlatego przechowywanie jajek w lodówce - owszem, ale nie na drzwiach, tylko normalnie na półce. 

Czosnek - lepiej mu będzie w zamkniętym szczelnie pojemniczku niż w lodówce. W lodówce czosnek szybko wysycha i traci swoje właściwości. Hmmm, chyba coś w tym jest, ostatnio często zdarzało mi się, że po przekrojeniu ząbka w środku zamiast mięsistego czosnku miałam wyschnięty na wiór kawałek niczym nie przypominający czosnku.

Cebula - podobnie jak czosnek nie lubi aż takiego chłodu. Lepiej przechowywać ją poza lodówką, z kolei z dala od ziemniaków, bo te warzywa wydzielają związki chemiczne, które powodują szybsze psucie się cebuli.


Papryka i ogórki - też nie lubią aż takich niskich temperatur jakie są w lodówce, psuja się szybciej i szybciej tracą wodę. To fakt - ogórki wysychają szybciej, a papryka jakby ma twardszą skórkę - zauważyliście?

Marchew - kolejne warzywo, które warto wyjąć z lodówki. Marchew nie tylko nie lubi aż takiego chłodu, ale przeszkadza jej wilgoć, która w lodówce niestety jest. Za długo przechowywana w lodówce marchew staje się łykowata i obślizgła, już nie wspominając o tym, że traci wszystkie witaminy i cenne składniki.

Owoce cytrusowe i banany - w lodówce szybciej tracą aromat i wolniej dojrzewają. Te owoce nie rosną w Polsce, więc warto poczekać na to żeby dojrzały na spokojnie na oknie lub na stole w kuchni. Nie przerywajmy im procesu dojrzewania, bo będą niesmaczne!


A na koniec taka ciekawostka: jeśli kupimy zielone banany i chcemy, by szybciej dojrzały połóżmy je obok jabłek. Jabłka wydzielają soki, które przyspieszają procesy dojrzewania. 

Komentarze